Diagnostic organizational Evaluarea personalui Asistenta in schimbarea organizationala Training si instruirea personalului Consultanta manageriala personalizata Sesiuni de teambuilding
ELF consulting – psihologie manageriala, resurse umane
prima pagina de ce elf? servicii elf clientii nostri contact
harta site

Articole

Noutati în psihologia organizationala

Forum

Dezbateri teoretice la probleme practice

Dictionar

Concepte, comentarii exemple, interpretari

Divertisment

Si managerii zambesc...

Paradoxuri ale practicii manageriale (I)
Managementul resurselor umane in sec XXI

Paradoxul Abilene

“Mihai se putea felicita. Problema era importanta dar nu a mai asteptat un studiu amanuntit. A considerat ca era o solutie acceptabila pentru toata lumea si toti au parut de acord. Pana si Codrin managerul de productie a mormait ceva de genul “da, pare interesant...” . Solutia era simpla si se castiga astfel timpul folosit cu recalibrarea masinilor, costurile aferente si muncitorii ar fi fost mai putin stresati. Dana de la compartimentul de relatii cu clientii a inteles noul principiu iar unul din sefii de schimb si-a exprimat satisfactia ca in sfarsit se iau unele masuri si ca le sunt ascultate cererile. Dupa o luna de zile dezastrul s-a produs: doi dintre cei mai mari clienti si-au retras cererile. Mihai stia ca nu era pentru prima oara cand firma pierde unii clienti dar de data asta era invinuit ca nu tine cont de nici o parere si conduce filiala ca un despot.”

Cati manageri nu au trecut prin stari de deceptie si uluire considerand initial ca “toata lumea era de acord” fata de un anumit demers sau fata de o anumita decizie si in fapt era tocmai invers. Aceste dusuri reci unii manageri le primesc la timp altii din pacate nu. Faptul ca oamenii actioneaza uneori sustinand cauze fata de care nu sunt de acord ajungand chiar sa vorbeasca impotriva dorintelor personale a fost interpretat de expertul in management Jerry B. Harvey prin paradoxul Abilene.

Fenomenul descris este cu atat mai ciudat cu cat se intalneste destul de frecvent atat in grupuri informale, in familie de exemplu dar si in organizatii. Ce se intampla de fapt ? Grupurile modeleaza oamenii astfel incat prin intermediul acestora sa se atinga scopul pentru care au fost formate dar apar o multitudine de efecte secundare. Fiecare persoana isi dezvolta modele de comportament noi pentru a se adapta la cerintele si presiunile permanente ale celorlalti, comportamente ce se intaresc zi de zi din nevoia de conformism social. Ca efect secundar apare erodarea trebuintei de clarificare si intelegere, scaderea apetitului de a consuma energie pentru “cauze mici”, cresterea trebuintei de a se obtine un consens pentru a “nu supara” si a “nu deranja” pe ceilalti dar si a nevoii de a nu desfasura actiuni ce ar impieta propria imagine.

Transformarea oamenilor prin intermediul grupurilor urmeaza legitati care scapa simtului comun. Oamenii se obisnuiesc sa isi dea rapid “un acord de principiu” si devin expusi unor factori de conjunctura, ajungand nu de putine ori sa actioneze chiar impotriva propriilor interese. Dintr-un paradox ce incita la reflectare si masuri urgente, el se transforma intr-o obisnuinta si intr-un mecanism de amplificare a deficientelor organizationale. Daca acest fenomen este identificat usor intr-o organizatie atunci cu siguranta putem intalni cel putin:

  • angajati dezinteresati fata de anumite aspecte ale vietii organizationale,
  • teama de expunere a opiniilor si o cultura a culpabilizarii,
  • zone de responsabilitate difuza,
  • conflicte mocnite, etc.

    Atentie! Fiecare dintre aceste aspecte pot fi generate la randul lor de alte cauze cum ar fi lipsa unor competente manageriale, structuri de organizare fragmentate sau inalt birocratizate, etc. Este mult mai probabil sa intalnim un set de cauze care actioneaza in bloc iar paradoxul Abilene sa fie doar varful unui iceberg care pare amuzant la prima vedere.

    Ca si implicatie directa pentru activitatea manageriala e de retinut afirmatia generalului George Patton: “Daca toti avem aceeasi opinie inseamna ca cineva nu gandeste”

    elf

  • Comenteaza acest articol.

    copyright © 2005 elfconsulting

    web design by ripple design
    html & php script by arocora