Diagnostic organizational Evaluarea personalui Asistenta in schimbarea organizationala Training si instruirea personalului Consultanta manageriala personalizata Sesiuni de teambuilding
ELF consulting – psihologie manageriala, resurse umane
prima pagina de ce elf? servicii elf clientii nostri contact
harta site

Articole

Noutati în psihologia organizationala

Forum

Dezbateri teoretice la probleme practice

Dictionar

Concepte, comentarii exemple, interpretari

Divertisment

Si managerii zambesc...

Viata si personalitatea organizatiilor (I)
Managementul resurselor umane in sec XXI

Negustorul de broscute

Am intrat in sala de sedinte unde trena o masa ovala ce avea 12 scaune confortabile in jurul ei. Trei dintre ele mai erau inca libere. Intr-un colt era un flipchart cu un grafic desenat, vechi de cel putin 2 luni dupa culoarea colii de hartie. Am incercat iarasi acel sentiment de „déjà-vu”. Pe peretele din mijloc era scris cu litere mari aplicate pe perete ceva de tipul „calitatea” sau „clientii” inainte de toate. Cafeaua servita de o secretara zambitoare cu „good-looking” obligatoriu, nu a fost observata de cei care discutau aprins despre ultimul transport de marfa cu erori in livrare. Unele chipuri din jurul mesei pareau suficient de destinse, altele mai plictisite sau preocupate si bineinteles unele mai aveau cate un telefon sau cate un Bluetooth agatat de ureche. Cand a aparut si ultimul intarziat murmurul s-a mai stins iar directorul general care m-a invitat la sedinta, a inceput prezentarea problemelor generale cu care se confrunta firma. A fost evident ca mai exersase pledoaria si cu alte ocazii pentru ca a vorbit aproape 10 minute, repede si fara pauza:

„... Ce sa ne mai ascundem dupa degete, la noi nu stie stanga ce face dreapta, oamenii nu stiu sa comunice, nu coopereaza intre ei, nu toti angajatii sunt bine instruiti, cand incercam sa rezolvam o problema aflam de fapt ca de vina era altcineva, apar intarzieri la furnizori si am pierdut multi dintre clientii mari... si discutii in contradictoriu intre manageri cu cine se face vinovat... si nici macar nu gasim vinovatii... Am facut training-uri si teambuilding-uri dar problemele persista...” spunand acestea m-a indicat cu privirea. M-am simtit dator sa intervin si sa le mai domolesc din curiozitatea cu care eram privit. M-am prezentat si le-am spus

„...Eu de fapt vand broscute. Cele pe care vi le ofer sunt de 2 feluri: rosii si verzi.” Le-am pus pe masa sa le prezint. „Chiar daca ele nu vorbesc prea mult sa stiti ca sunt foarte inteligente. Cauta si depisteaza problemele din organizatii.” Bineinteles ca s-a starnit curiozitatea cum pot broscutele astea din plastic, nu mai mari decat pumnul unui om sa rezolve probleme de ordin organizational.

„Ele pot fi folosite doar in felul urmator: Fiecare dintre voi va primi cate 3 broscute rosii care sunt numerotate. In prezenta unui arbitru le veti oferi aceluia dintre voi pe care il considerati ca este cel mai apropiat de centrul sau radacina unei probleme care afecteaza activitatea organizatiei impreuna cu un argument. Arbitrul va consemna cui ii veti da broscuta si cu argumentul respectiv. Nimeni nu are voie sa refuze broscuta si trebuie sa spuna obligatoriu: De mult asteptam sa primesc broscuta cu aceasta problema. Multumesc. Broscuta cu respectivul numar o puteti oferi mai departe doar peste 24 de ore celui care considerati ca prin activitatea lui ar putea sa corijeze respectiva problema. De exemplu daca un manager primeste o broscuta cu argumentul ca nu si-a atins targetul acesta o poate trimite a doua zi catre cel care stabileste targetele sau catre cel care face aprovizionarea si care nu a trimis produsele spre vanzare la timp, etc. Nu aveti voie sa dati broscuta inapoi celui care v-o ofera. Daca este vorba de alti angajati din organizatie o veti oferi tot managerului acestuia iar daca este vorba de un furnizor o oferiti managerului care se ocupa de acel furnizor, etc. In fiecare zi puteti oferi maxim 2 broscute rosii. Daca nu stiti cui sa ii oferiti broscuta o pastrati pana la sfarsitul lunii. Daca aveti o solutie la vreo una din broscutele primite atunci o spuneti arbitrului care o consemneaza si veti primi o broscuta verde pe care o pastrati si inca o broscuta rosie pe care o puteti trimite mai departe indicand o alta problema. Scopul este sa aveti la sfarsitul lunii cat mai putine broscute rosii si cat mai multe verzi. Peste o luna vin sa verific ce imi vor spune broscutele. Va urez succes”.

Ca vechi negustor de broscute stiu ca ritualul este foarte important iar arbitrul este o persoana cheie care trebuie sa respecte regulamentul si poate sa tina evidenta fiecarei broscute. De aceea il aleg dintre contabili.

Prin ritualul de oferire a broscutelor acestea capata puterea de a absorbi sentimentul de culpabilitate al managerilor atunci cand primesc critici referitoare la deficientele propriei activitati eliminand in acelasi timp si jena resimtita in mod firesc atunci cand ei la randul lor arata cu degetul catre zonele deficitare ale organizatiei. Managerii devin astfel mai "curajosi" si mult mai activi si concreti in demersul lor de rezolvare a problemelor. Broscutele pondereaza pe cei care sunt inca de la inceput supracritici fortandu-i sa aleaga criteriul cel mai important pentru ca nu pot oferi broscuta decat unei singure persoane si cu un singur argument si asta dupa ce au un timp de reflectie de 24 de ore! De asemenea ei nu pot „plati polite” pentru ca nici o broscuta nu se intoarce inapoi si sunt obligati sa gandeasca intensiv asupra problemei dar si a zonei sale de provenienta. Managerii vor primi broscute cu referire la activitatea propriilor subalterni pe care nu ii pot „invinovati” si sunt nevoiti sa caute cauze organizatorice la nivelul conducerii si nu sa le inlocuiasca cu scuze de tip: „angajatii nu isi fac bine treaba, nu sunt instruiti sau nu sunt motivati si asta e... nu ai ce face”! Sunt fortati sa gaseasca cauze si raspunsuri la intrebarea de ce nu sunt instruiti si cine ar trebui sa ii instruiasca sau sa ii consilieze?

Analizand drumul parcurs de o broscuta afli extraordinar de multe lucruri:

  • Ele indica in special lanturile de tip „furnizor-client intern” din cadrul organizatiei. Toti angajatii sunt o componenta in lantul de transformare a produselor si serviciilor. Unii prelucreaza informatii iar acestea ar trebui sa fie de calitate, complete, furnizate la timp si la randul lor sa le ofere altora care iau alte decizii pe baza lor. Alti angajati lucreaza cu precadere cu produse, utilaje, masini sau documente. Si acestia la randul lor primesc “ceva” pentru a fi transformat si ofera la randul lor “altceva” transformat. Broscutele arata care din aceste drumuri sunt considerate cele mai deficitare evidentiindu-le pe cele importante. Nu o sa ne surprinda ca unii nu isi cunosc rolul in aceste cicluri de transformare.
  • Broscutele nu se impiedica de primele cauze care sunt aparente si nici de generalitati. Daca cineva identifica o problema generala pe care de fapt oricine din cadrul organizatiei o poate formula gen: „comunicare deficitara intre departamente” el va trimite broscuta catre managerul departamentului X pe care il considera raspunzator de acest lucru si cu un argument concret. Cel care primeste analizeaza argumentul, nu poate trimite broscuta inapoi spunand: „nu ai dreptate de fapt tu gresesti...” ci cauta o alta sursa a problemei din lantul cauzal care deja se particularizeaza. O poate trimite catre managerul general care nu a organizat intalnirea de stabilire a obiectivelor sau o poate trimite catre resurse umane pentru ca nu a primit sprijin si consiliere in construirea sistemului de implicare a angajatilor sau poate considera ca intr-adevar este o problema a lui, pastreaza broscuta si poate propune o modalitate de rezolvare a problemei. Unii raman surprinsi ca primesc broscute cu probleme de care nici in vis nu ar fi considerat ca ar avea vreo legatura cu ei. Aceste cazuri incita la reflectie si sunt eliminate reactiile de negare ce apar firesc.
  • Broscutele sar din perceptii in perceptii conturandu-le ca intr-o ecografie a organizatiei ce este mult mai reala decat cele furnizate in sedinte, cu liste de vinovati si tabele de probleme, cu chestionare si dezbateri pline de jocuri politice si agende ascunse presarate de lupte dramatice de aparare a „teritoriului”, a convingerilor si a imaginii personale. Pe broscute nu se poate supara nimeni.
  • Managerii isi construiesc sau isi consolideaza perceptia functionarii organizatiei ca intreg, ca sistem dependent de componentele sale si isi identifica mai clar locul in acest sistem. Cei care primesc multe broscute devin constienti de dependenta pe care au creat-o fata de munca lor sau a departamentului pe care il conduc. Cei care nu primesc broscute frecvent ori sunt perceputi ca facandu-si treaba foarte bine (mai rar) ori sunt izolati, ceilalti neintelegand rolul acestora in cadrul sistemului organizational.
  • Acolo unde broscutele se opresc inseamna ca au ajuns la un punct critic. Este finalul „vizibil” al unei probleme sau este o zona in care organizatia nu gaseste inca solutii. Unele broscute se pot intoarce printr-o bucla la aceeasi persoana si exista riscul de a fi „lansata” pe acelasi traseu. In aceste cercuri vicioase aflam locurile acute unde organizatia identifica probleme dar nu se poate rupe de generalitati si mentalitati mecaniciste sau nu le poate rezolva prin simpla interogare a unui manager.

    Nu trebuie sa ne surprinda ca unii identifica „eronat” sursele de disfunctii si ofera solutii puerile. Acestea sunt aspecte care fac parte din realitatea organizatiei ce genereaza perceptii foarte diferite, imprecise sau controversate dar este o realitate pe care managerii trebuie sa o accepte si sa-i inteleaga mecanismele fara a arata cu degetul catre persoane „vinovate” dar subliniind problema si creand contextul psihologic de rezolvare a ei. Gradul de introducere a noilor broscute ne arata in ce masura oamenii au capacitatea de a identifica problemele si sursele lor aparente. Pe scurt: in ce masura organizatia are capacitatea reala dar si curajul de a se privi pe sine.

    Dupa o luna de zile, la intalnirea de analiza a traseelor broscutelor desi am ajuns cu 10 minute mai devreme de ora stabilita ca sa imi pregatesc materialele de expunere, eram de fapt ultimul sosit iar dezbaterile deja erau in toi. Incepusera deja comentariile fata de broscutele primite si fata de argumentele cele mai frecvente. Isi exprimau frustrarea ca nu au avut la un moment dat mai multe broscute sau ca nu au stiut niciodata ca ei sunt considerati raspunzatori de anumite disfunctii... ca acum gandesc altfel si ar fi trimis broscutele pe alt traseu. Unde a ajuns broscuta cu un anumit numar, ce traseu a avut... Daca le mai las broscutele inca o luna... Unii faceau glume dar toti erau prinsi de febra problemelor care in acel moment ii interesa pe toti. Organizatia a devenit vie si a ajuns la un punct de plecare suficient de conturat cu oameni activi pe care si-i doreste orice agent al schimbarilor organizationale. As mai fi stat cu ei sa analizez problemele si paradoxurile identificate, solutiile care erau la indemana si altele care inca isi mai asteapta raspuns, dar asta nu mai e problema broscutelor inteligente.

    Unii din clientii mei stiu ca am de vanzare si alte broscute. Broscute albastre. Acestea sunt specializate pentru firmele care cauta o strategie pe termen lung, reusesc sa creeze o viziune unitara in acord cu valorile declarate ale organizatiei si mobilizeaza toti angajatii pentru gasirea solutiilor si nu numai pe manageri. Din pacate astea se vand cel mai prost in Romania. Cele mai multe firme prefera doar broscute care sa rezolve doar probleme lor de zi cu zi.

    Ceea ce nu au stiut acesti clienti ai mei a fost ca nu le-as fi vandut niciodata broscutele daca, de exemplu, directorul general ar fi venit ultimul, s-ar fi asezat in capul mesei iar toti ceilalti manageri ar fi avut agendele inchise si aliniate si ar fi vorbit doar cand li se permitea conform ordinii de zi. Unii spun ca as fi superstitios... de fapt eu cred ca au si broscutele demnitatea lor si de aceea nu le vand catre oricine.

  • Comenteaza acest articol.

    copyright © 2005 elfconsulting

    web design by ripple design
    html & php script by arocora