Diagnostic organizational Evaluarea personalui Asistenta in schimbarea organizationala Training si instruirea personalului Consultanta manageriala personalizata Sesiuni de teambuilding
ELF consulting – psihologie manageriala, resurse umane
prima pagina de ce elf? servicii elf clientii nostri contact
harta site

Articole

Noutati în psihologia organizationala

Forum

Dezbateri teoretice la probleme practice

Dictionar

Concepte, comentarii exemple, interpretari

Divertisment

Si managerii zambesc...

Paradoxuri ale practicii manageriale (III)
Managementul resurselor umane in sec XXI

Paradoxul organizatiilor

Se spune ca doi oameni s-au prezentat la Cadiu pentru a-si expune pasul. Unul dintre ei afirma ca s-a imprumutat de la celalt cu 10 oua si acuma cand sa le dea inapoi acesta ii cere 200 ! Ori daca a imprumutat 10 trebuie sa dea 10 inapoi! Cadiul a zis: “- Da ai dreptate !”. “Pai sa vedeti, zice al doilea, eu i-am dat ouale acum 2 ani si daca le-as fi pus atunci la clocit in loc sa i le dau lui, as fi scos 10 pui, care la randul lor ar fi facut alte oua si tot asa. Am facut un calcul si imi ies cel putin 200 de oua!”; “- “Da ai dreptate !” – a spus Cadiul. In acel moment cineva din sala spune: “- Cadiule, dar nu se poate sa aiba amandoi dreptate”. “Da, interesant, zice Cadiul... si tu ai dreptate”...

Povestea de mai sus nu mai este o curiozitate in lumea manageriala. Dezvoltarea unei organizatii nu se poate realiza in conditii de eficienta atata timp cat se alege rational doar “o cale” dintre cele aflate in conflict. Managerii de astazi sunt fortati sa lucreze simultan cu doua extreme contradictorii. De exemplu, orice activitate decizionala critica trebuie centralizata si descentralizata in acelasi timp, cele mai multe companii sunt fortate sa utilizeze in paralel marketingul de nisa si marketingul de masa, functiile organizatiei trebuie diferentiate si specializate dar in acelasi timp integrate intr-un tot unitar. La aceasta putem adauga ca orice demers de schimbarea necesita stabilitate si nu orice fel de stabilitate ci o stabilitate care sa fie permeabila la alte schimbari! Managerii pot controla prezentul doar tinand cont de perspectivele din viitor! Si asta nu e tot! Pentru a face o organizatie sa functioneze eficient ca un intreg unitar, managerii trebuie sa se concentreze pe angajatul considerat ca individ. Si lista extremelor poate continua...

Astazi managementul este departe de ceea ce insemna control, comanda, proceduri si ierarhie. Aceste notiuni au capatat o alta semnificatie! Cele mai multe firme declara ca au posturi de manageri libere dar daca te uiti in specificatiile posturilor respective descoperi usor ca aceste firme cauta de fapt lideri si nu manageri. Cum ar putea un manager sa faca performanta intr-o lume in care se cere rationalitate riguroasa si creativitate permanenta? Cum ar putea un manager care gandeste in termeni de “sef” – “subordonat” sa ii faca pe angajati sa respecte procedurile dar in acelasi timp sa fie si cu initiativa... si acest lucru sa le mai faca si placere angajatilor pana la entuziasm si dedicare ?

Imi amintesc un caz recent al unui agent de vanzare, care pentru a vinde un produs unui client mai pretentios (ce ar fi vrut produsul doar cu un anumit tip de accesoriu care nu se gasea in stocul respectivului magazin) a luat bani din gestiune si a cumparat accesoriile de la un magazin competitor. Agentul de vanzare a vandut astfel produsul, clientul a plecat multumit, numai ca problemele organizationale create de “initiativa” agentului de vanzare au fost “majore”. Primul semnal “de alarma” a venit de la departamentul financiar contabil care a cerut penalizarea drastica a agentului pentru faptul ca a luat banii din gestiune ceea ce ar fi dincolo de limita legalitatii. Desi initial directorul de vanzari i-a luat partea agentului, s-a razgandit si a considerat ca trebuie “sa se dea o lectie” ca astfel de “acte de indisciplina” sa nu se mai intample si a propus concedierea sa. Directoarea de resurse umane a considerat ca din punct de vedere legal e greu de dovedit ca angajatul a fost indisciplinat deoarece chiar daca a luat bani din gestiune i-a utilizat in interesul firmei si crede ca ar fi prea multa bataie de cap cu concedierea, sugerand ca “mai bine lasam lucrurile asa” si astfel problema a ajuns in consiliul director...

Daca “a rupe raul din radacina” inseamna a extermina initiativa, bineinteles ca acest angajat trebuia sa plece. Si asta cu cat mai repede cu atat mai bine atat pentru el cat si pentru firma. O astfel de organizatie ar trebui sa aiba ca si motto catre angajati: “Nu ne deranjati cu initiative pe care nu le pricepem, pastrati-le pentru firme care sunt interesate de performanta”. Respectivul incident a avut o rezolvare interesanta: agentul de vanzare a fost penalizat cu 20 de euro pentru ca a luat bani din gestiune fara aprobare si a fost premiat cu 50 de euro pentru “initiativa”. Probabil ca o astfel de organizatie mai are inca sanse sa devina competitiva pe piata chiar daca cei mai multi din managerii sai necesita un program de recalificare pentru piata moderna.

Astfel de cazuri se intalnesc frecvent iar organizatiile trebuie sa satisfaca permanent si concomitent exigente contradictorii. Ori pentru acest lucru e nevoie de lideri care stiu cu claritatate ceea ce doresc dar suficient de flexibili astfel incat sa stie sa “managerieze” aceste paradoxuri care deja nu se mai incadreaza in categoria exceptiilor.

Pentru a se perfectiona managerii trebuie sa invete principii si lucruri comune dar pentru a le aplica trebuie sa gandeasca diferit! “Gandirea traditionala nu mai este utila in noua lume, afirma Michael Gelb in cartea “Gandirea schimbarii”. Gelb gaseste si un termen “sinvergenta” – definit ca abilitatea de a gandi prin combinarea gandirii analitice si convergente cu cea libera, imaginativa. “Doar combinand cele mai bune calitati ale ambelor emisfere cerebrale, managerii vor fi capabili sa faca fata schimbarii, ambiguitatii si paradoxului”.

Cu alte cuvinte, ca manager intr-un mediu organizational modern nu inseamna ca trebuie sa faci permanent compromisuri intre extreme (care conduc la toleranta, inactiune si superficialism) ci sa ai puterea de a gandi si aplica modele functionale in care aceste extreme sa coexiste.

elf

Comenteaza acest articol.

copyright © 2005 elfconsulting

web design by ripple design
html & php script by arocora